luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Gör om, gör rätt

Kategori:

Har varit lite seg några dagar nu... mitt fel!
I några nätter har jag nämligen försökt ändra ett beteende, och det är ju inte alltid det lättaste.

Jag har blivit så lat på nätterna.
Istället för att ta upp Elsa i famnen och amma, så har jag halvsovande, i en obekväm ställning, slängt ut bröstet till henne och lämnat henne till "help yourself-metoden".

För det första, det funkar inget vidare om hon också halvsover...
Direkt hon tappar greppet så börjar hon kinka högljutt och så måste jag hitta munnen med tutten i mörkret. Den leken tröttnar man på rätt snabbt som mamma. Helst om det blir typ var 5:e minut hela natten. Nä, tar hon inte vanlig napp får hon inte använda mig till det heller!

För det andra, ont det gör ont...
Eftersom jag måste ligga på höger sida med armen uppåt hela natten så blir den liksom konstig, ni vet när man måste ta den andra armen till hjälp för att lyfta och flytta den sovande.
Jag har nu en axel som börjar säga ifrån.

Summan av kardemumman blir alltså att jag OCH Elsa sover sämre.

Inatt var det så tredje natten som jag tvingade mig upp i sittande position varje gång hon ville tutta, och inatt funkade det ganska bra jämfört med tidigare nätter.
Problemet är oftast att hon vaknar till då jag lägger ner henne igen, men inatt gick det som sagt bättre!
Sov ca 23.00-8.00 med 3 amningar.
Varje amning tar ca 10-30 minuter beroende på hur trött hon är och om vi måste byta blöja, sen ska jag somna om, så ca 30-45 minuter vaken tid/amning.
Har lite svårt att somna om fast jag är urtrött..

Hursomhelst så hoppas jag på bättre sömn när vi fått ordning på mänskliga tuttens icke vara.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: