luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Det där med nattning

Kategori: My life..

Får ni sova om nätterna?
Det är en av de vanligaste frågorna man får som småbarnsförälder.
 
Vi har, med undantag för mig de första veckorna, sovit bra om nätterna.
Kanske har vi haft tur?
Kanske har vi faktiskt fått till det?
Vi har, sen vi kom hem från BB, haft samma typ av nattningsritual.
 
Som så många andra hamnar även vi oftast framför teven på kvällarna,
där är Elsa vaken och med, småtuttar och slumrar om vartannat.
Det händer att hon somnar så pass djupt att hon inte ens vaknar vid
blöjbytet innan vi hoppar i säng, men oftast inte.
När vi väl kommit i säng (brukar bli strax efter kl 22) så sätter jag mig och ammar med sänglampan tänd, så brukar vi småprata lite jag och gubben. Allt eftersom tiden går dimrar vi ned lampan mer och mer. Om amningen drar ut på tiden så brukar jag sitta där tills jag känner att hon kommit till ro, sen lägger jag henne försiktigt över axeln för att se om hon vill rapa, men det gör hon nästan aldrig då.
Sen lägger jag ner henne i babynestet (som vi förberett med en varm vetesäck för bästa komfort) och stoppar om henne.
 
 
Babynestet, ett riktigt bra inköp!
 
Sen avvaktar jag nån minut för att se om hon somnat innan jag somnar.
Vanligtvis somnar hon bara, men ibland vaknar hon till och då brukar jag slänga tutten över nesteskanten så somnar hon snart.
 
Nästa pass brukar vara någon gång mellan 02.30-03.00, amning i ca 20-30 minuter och sen nedläggning enligt samma procedur som tidigare.
Byter oftast inte blöja på nätterna längre eftersom de är torra, men OM jag gör det så går jag upp i mörkret, tänder den fullt neddimrade lampan i sovrummet intill badrummet och byter blöja i ledljuset.
Jag pratar inte i onödan och tänder alltså inte heller i onödan.
Undantag = bajsblöja.
 
Nästa pass blir ca 05.00-05.30.
Den här tiden är jag oftast skittrött och så vet jag att Johans klocka ringer kl 06.00, så då brukar jag amma över nesteskanten igen.
Hon brukar somna igen, men vaknar till och från från ca 07.00,
då småtuttar vi liggande mest hela tiden.
Oftast går vi inte ur sängen före kl 09.00. :)
 
Vad vill jag säga med det här?
Jo, förutom att vi OFTAST sover rätt gott om natten så tror jag att bra rutiner är en stor del av hemligheten bakom småbarn och god nattsömn.
Sjävklart inte alltid, men ofta.
Har nog varit vaken ca 3 timmar som mest mitt i natten
och då har det inte varit Elsas fel...
Fullmånen rår inte ens god planering på!
 
Nu är det dags igen, ner och byta blöja på prinsessan, värma vetevärmaren och amma en skvätt. Så hoppas jag få en god natts sömn! :)
 
Natti!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: