luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Kolik?

Kategori:

Inatt har den här mamman inte sovit mycket...

Igår kväll var det som vilken kväll som helst, vi kollade på Solsidan och Hellenius hörna, sen var vi trötta så det var dags att gå till sängs.
Elsa hade somnat i min famn, så jag la ner henne i sitt babynest och hon fortsatte sova gott.
Vi borstade tänder etc i kanske 10 minuter, sen skulle Johan lägga sig och då hade hon vaknat. Man kan väl säga att hon va allt annat än trött just då, så jag sa till Johan att han kunde sova så väntade jag ut henne.
Vi satt i sängen i svag belysning och myste, lekte ramsor mm, sen såg jag att det var nattningsläge så jag tog upp henne för att amma....
Då började hon gallskrika, vägrade ta bröstet och grät hysteriskt!
Jag försökte lugna henne, gå upp och vyssa och amma igen, men hon vägrade!
Tillslut "väckte" jag Johan (som omöjligt kunde ha sovit i oljudet) och då grät även jag!
Han försökte en bra stund han med utan att lyckas. Sen gick han ut i garaget och hämtade varsina hörselkåpor åt oss, det blev då min räddning iaf!
Jag sa till honom att gå och försöka sova lite igen, sen gick jag runt och nynnade och vyssade i vad som kändes som en evighet.
Tillslut gav jag nästan upp, satte mig i soffan, svepte om Elsa en mysig filt och tryckte henne försiktigt mot mig medan jag nynnande vaggade fram och tillbaka.. Då blev hon tyst, somnade, vaknade till och grät efter ca 30 sekunder, gjorde så i kanske 4-5 omgångar innan hon tillsist somnade riktigt.
Vågade knappt röra mig ur fläcken!
Kunde iaf lägga henne i sängen bredvid mig sen och hon fortsatte sova.
Då var det ju bara en liten detalj.. JAG skulle ju också sova..

Eftersom hon gråtit ner sin pyjamas totalt så hade jag tagit av henne till bara blöja, och nu var då lilla mamman rädd att sötsnöret skulle sparka av sig täcket och bli kall...
Låg och vakade i säkert en timme innan jag slumrade till. Då vaknade hon och var hungrig.. :)
Hon var då, tack och lov, som vanligt igen!
Väckte Johan igen och bad honom hämta pyjamasen så hon slapp frysa, krängde sen på henne den då hon sov.
Sen somnade också jag gott, tills...
Krafs krafs krafs på garderoberna.
Jävla kattjävel (tänkte jag då)!
Fick tyst på henne och somnade om en stund. Tills det var matdags igen...
Elsa var exemplarisk, tuttade och somnade om på ett kick, men katten började igen och jag låg och försökte ignorera...
Ni vet ju hur förbannad man kan bli, men man är för trött för att göra nåt åt det. Om jag hade gått upp och matat katten hade det blivit tyst ett tag, men då skulle jag vakna till mer.
Klockan hann bli halv sex och då vet jag av erfarenhet att tidningsbudet snart kommer och lyser in med helljuset i vårat sovrum, så då låg jag typ och VÄNTADE på att det skulle ske.
Där kom han, check!
Sen, tio i sex, då visste jag att klockan sex går Johans klockradio igång... Check!
Då kom tårarna igen..
Johan hörde mig och undrade vad som stod på.. Jag hulkade fram att "jag får inte sooovaaa, buhu" (inser nu hur patetiskt det låter)...
Till saken hör att jag vet att om Elsa vaknar vid 6-7-tiden så är det inte alltid hon vill somna om, så jag var väl lite uppgiven.
Drog iaf ner persiennerna och gjorde ett sista försök att sova - och lyckades!!
Vaknade till då Johan pussade hejdå, men sen sov jag till halv tio! Och Elsa sov till tio!!
Hon måste ha varit helt slut efter gråten igår!

Nu sover hon i famnen på mig igen. Jag borde också sova mer, det ska jag göra sen!


Frågan är vad som orsakade gråten igår?
Kan det ha varit nån släng av kolik?
Vi har slarvat lite med Minifomen de senaste dagarna. Eftersom jag inte märkt någon direkt skillnad så tänkte jag nästan lägga av med de dropparna, men nu vågar jag inte! Tänk om det var effekten av någon dags uppehåll!?!
Eller är det dags för ett utvecklingssprång?

Jag måste säga att jag beundrar föräldrarna som orkar med kolikbarnens dagliga skrikande.
Jag var helt "way out" efter ca 1,5 timmes skrik!

Men oavsett hur mycket hon skriker, och kanske framförallt då, så är hon det vackraste och mest dyrbara i mitt liv!

Älskade lilla unge!

Kommentarer

  • Linda säger:

    Alltså, helt allvarligt. Kolik?!! Efter en enda natt med lite gnäll?
    Du kan ju tänka dig hur kränkta föräldrar till riktiga kolonnaden känner sig efter en sån kommentar. Pröva du att inte få sova mer är sammanlagt 4timmar på två dygn. Prova att vanka av och an timmavis varje natt i fyra månader med en bebis som skriker för sitt liv.

    Lilla Anna, väx upp ur din gulligull värld eller börja skriva om nåt som faktiskt spelar nån roll.

    Svar: Linda Linda... Det må ha varit en felaktig rubrik, men nu gjorde du en höna av en fjäder!
    Jag skrev en fråga, "Kan det ha varit en släng av kolik?", och jag hade även fler teorier. Jag har bara ett biologiskt barn, och VET inte allt!!
    Vi har haft knöl med lilla magen sen hon kom, vi har masserat och vyssat och gett alla sorts droppar, och jag vet att en del har ett rent helvete, vårat har brunnit lite då och då. I min värld så vill jag tro att jag/vi förebyggt ganska bra också.
    Tråkigt om jag trampat på din ömma tå, men jag tror att de flesta inte blir kränkta av mitt inlägg.
    Jag föredrar annars gulligull istället för bittert svart, så.. om det inte passar, läs en annan blogg!
    Lunatic

    2012-10-24 | 15:19:26
  • Johan säger:

    Lilla Linda, det är tråkigt att läsa vad du skriver och hur du använder ordet kränkt på ett väldigt felaktigt och överdrivet sätt. Vet du vad det betyder att vara kränkt? Hur tror du alla människor känner som blivit kränkta på riktigt kanner när du jämför detta med att bli kränkt?

    2012-10-26 | 22:09:05
  • Lindha säger:

    Anna...jag hade det lika... de går in i en växtperiod vid ca 3 månader...och sedna kommer det några till... och då vill de bara tutta eller ligga nakna vid tutten! Loke ville ha trygghet! jag hade ett helvete innan jag fattade vad som hände. Så se till att du har mat till dig själv och att du kan ät den när du har henne vid bröstet.Se till att hon får ligga dig nära hela kvällen och gärna natten med, så ska du se att det lättar. Hoppas jag hjälpt dig något. Kramar

    2012-10-27 | 07:46:34

Kommentera inlägget här: