luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Det var första gången för oss båda..

Kategori: My life..

Så var debuten avklarad!
Det gick jättebra! Blev kanonlyckat!

Jag pratar alltså om min och Loppas hemmagjorda sushi-debut!
Efter min städinsats här hemma igår blev det lite bråttom eftersom jag inte ställt om klockan i köket till sommartid än, men jag hann och efter några om och men (extravändor pga slutsålt och dåligt minne) kom vi iaf hem med det vi behövde.

Vi började med att koka ris, fixa lag (Sushi-su), göra fruktsallad och skära till sushifyllning (gurka, crabfish, avokado, morot). Vi fick sen vänta en stund på att riset skulle svalna, men utan lock ute på balkongen och med regelbunden omrörning gick det rätt snabbt!
Äntligen skulle det börjas!

VI rörde ihop ris och lag, bredde ut ett lager på ett sjögräsark (Nori-ark), la en sträng med wasabi, la på fyllningen och började rulla! Det stod ingenstans att det var lite lurigt att rulla, men det var ju trots allt första gången så det får man väl räkna med.

 
Lite pyssel var det minsann!

När vi gjort 3 rullar (som man sen skär upp i mindre rullar - sk Nori-maki) gjorde vi riskuddar (Nigiri sushi) med wasabi och rökt lax (laxen ska egentligen vara rå, men vi gjorde det enkelt för oss och det blev gott det med!) och några med wasabi och avokado! Till det blandade vi till Miso-soppa som vi köpt i potionspåsar.
Det blev verkligen supergott!
Ett varningens finger kan dock höjas om man följer Anna Skippers recept. Det står att 4 port ska vara 8 dl ris, men då är det nog fyra hungriga skoggshuggare vi pratar om.. Vi halverade receptet och det blev ändå så jag hade både lunch och middag idag!

image333
Resultatet! Voilà!

Efter maten tittade vi på Hairspray, drack the och åt fruktsallad!
En riktigt lyckad kväll!

Idag åkte jag till Dalsjö med Anna J och pangade lite bollar på rangen!
Någonstans hade jag ju hoppats - och naivt nästan trott - att alla mina svagheter skulle ha växt bort under vinterns kalla månader utan golf. Men så var det då inte.. Kände mig som en nybörjare igen när jag stod där och harvade.. Visst fick jag väl på några slag, men mest högervridna och toppade.. Precis i vanlig ordning. Mr Golf var också där, så jag fick några tips, men det gick rätt dåligt ändå.. Vet inte vad jag ska skylla på, men att naglarna är förlängde var faktiskt ett handikapp (kanske får tänka om och skippa den där nödvändiga ifyllningen..?) och att golfskorna låg kvar i bilen var ju också rätt dumt.
Får hoppas att den där kursen kan få mig på rätt spår igen sen!
Anna däremot slår riktigt bra med sina nya klubbor! Kul att se!

Sitter och försöker återfå värmen med en kopp rykande färskt kaffe..
Ska iväg och träna pump snart. Måste få lite energi, har vart seg och haft småont i huvudet hela dagen.. Jag brukar ju få det när jag sover ut, fast idag var det faktiskt lite ofrivilligt.. Vaknade och gick på toa vid niotiden, men skulle dra mig en stund till och vad hände då? Jo jag vaknade igen vid halv elva.. he he

Måste komma ihåg att ta med mig - och lämna tillbaka - filmerna när jag åker, kanske man skulle passa på att låna nån mer också..? Man fick ju ha dem i en vecka och det är ju mest skit på teven.. Äh, vi får se..

Nu ska jag njuta av min (för en gångs skull) välstädade lägenhet!
Trevlig söndag!

Kommentarer

  • emmy säger:

    mmmmmmm det ser verkligen supergott ut, vad duktiga ni är!

    2008-04-06 | 18:14:54
    Bloggadress: http://www.emlanpemlan.blogg.se
  • Anna säger:

    Ja oj vad du tyckte det var kul att se! ;) hur var det du sa?? stryk ska du ha.. HAHAHA

    2008-04-08 | 09:38:34

Kommentera inlägget här: