luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Långfredag = Lång fredag

Kategori: My life..

Här kommer ytterligare lite information från min thailandsresa!


9/3
Vaknade strax efter nio, gick upp, åt lite frukost och busade med Molly.
Mollsan har en förkärlek till att bada. Hon gör det ofta också, ca 3 gånger om dagen. I kallt vatten ute i en balja i trädgården. Ibland var det så varmt att jag gärna tryckt mej ner i den där baljan och badat med henne.. Jag försökte mig på att sola en stund, men det var FÖR varmt i solen.

 

Vi tog det lugnt under förmiddagen, men bestämde oss för att åka och kolla in Fashion Island Shopping Mall på eftermiddagen. Det var ett jättestort shoppingcenter i flera våningar (kupolen - släng dig i väggen)! Jag brände återigen lite pengar, bla på en hårklämma och lite olika lösnaglar. Där kom jag också åt internet för andra (och sista) gången. Vi stannade till på vägen hem och fick bilen handtvättad både in- och utvändigt (för 80 baht - 16 kronor) medans vi gick och kollade in marknaden Fresh Market på andra sidan vägen. Där handlade vi lite blandade maträtter från 10 baht styck (2 kronor). När vi kom hem åt vi gott och sen var det dusch- och läggdags igen.

10/3
Jag och Aom tog en promenad över risfältet på baksidan av huset till en massa blomsterhandlare. Mamma och mormor hade nog gått igång där vil jag lova, tom jag - som inte är så förtjust i blommor - funderade på om jag skulle göra ett tappert försök att pressa ner ett par blomkrukor (och superfina blomhållare) i resväskan, men insåg att de förmodligen skulle dö direkt jag fick dem i min omvårnad...
Vi fortsatte bortåt längs gatan, hittade ett spa där vi gick in och kollade priserna. Det visade sig att de hade riktigt bra priser, och att de dessutom just för tillfället hade 20% rabatt på alla behandlingar! Det avgjorde var vi skulle lägga våran inplanerade massage!
Vi gick en stund till innan vi gick hem och åt och fräschade upp oss.


Vi köpte den här desserten av en kille i ett stånd. Nån slags blandning av banan ris och kockosmjök (tror jag) som grillades i ett bamburör..
Smakade okej, ingen favorit kanske, men gott.


Sen tog vi bilen och åkte tillbaka till Thipdeva Spa och tog varsin Thai Massage. Det var faktastiskt välbehövligt! Det knakade i hela ryggen på mig, men skönt var det! De skulle hålla på i två timmar, men det tror jag inte att de gjorde, en och en halv, högst! Skit samma, det var värt det. Jag bjöd Aom på massagen och det blev 160 kronor allt som allt, ganska överkomligt pris..
På kvällen åkte vi till flygplatsen och hämtade upp brorsan igen.

11/3
Den stora shoppingdagen!
Jag och Aom åkte med brorsan in till city (han skulle jobba) och tog BTS skytrain ytterligare ett par stationer in i smeten, tror vi gick av i Siam Area. Vi kollade iaf in två jättegigantiska shopping malls, det första hette Paragon, där hittade du butiker som Gucci, Dior, D&G, Versace, Lamborghini, Porsche etc, etc.. Kanske lite över min budget, men det var häftigt att se! Det andra köpcentret, MBK, var lika stort, men inte riktigt lika flaschigt som Paragon, däremot så var det väldigt billigt!! Hittade bl.a. ytterligare en väska (en "Gucci" för 40 spänn), ett par knytbara vita supersköna linnebyxor (för inomhusbruk only!), ett linne och ett annat sorts linne/klänning. Köpte på mig lite torkade frukter med.. Mumma! När vi var trötta i fötterna och hungriga i magen gick vi till Fuji, en japansk restaurang. Där satt vi och bläddrade och dregglade över våra menyer innan vi tillslut bestämde oss. Det blev en brakmiddag för ca 60 kronor per person, vilket faktiskt var det dyraste jag betalade för mat under hela min thailandsvistelse..

 image303
 
Kyparna måste ha sett hur proppmätta vi blev eftersom de bjöd på en rejäl kopp kaffe att skölja ner maten med.. hihi..

Vi fortsatte shoppingen ytterligare ett par timmar innan vi tog en taxi hemåt.
Vi satt nog i taxin i närmare två timmar, om jag kommer ihåg rätt så fick han 200 baht av mig för besväret, dvs ca 40 kronor.. Återigen - överkomligt.

12/3
Dags för zoo!
Vi åkte till Safari Park där vi spenderade några timmar med att titta på djur av alla dess slag! Molly är tyvärr mer förtjust i vanliga sketna svanar än giraffer och tigrar, så tiden fick även fördelas på det viset..

  
  
  
En krokodil höll på att rymma.. he he.. Svanmatning, pippifåglar som man matade med frön, en del av dem var dock mer intresserad av brorsans tröja och bet en massa hål i den, giraffmatning (vilka häftiga djur!), valrossar, flodhäst..

  
Orangutang-showen var riktigt söt! Jag blir superimpad, de är jätteduktiga! De såg dessutom ut att ha roligt själva med!

På eftermiddagen åkte vi och handlade färska räkor (levande som man plockar själv), fiskbullar (inte som de svenska), bläckfisk och musslor. På kvällen har vi barbeque ute på framsidan! Jättegott! Och självklart med en massa frukt till efterrätt!

13/3
Denna dag är lite luddig för mig, vet inte exakt om jag kommer ihåg rätt..
Jag tror det var denna dag som det kom några killar och installerade aircondition i det stora sovrummet, sen jag åkte med brorsan och tog ut pengar på Big C. Fick sms av Anna A som också befann sig i Bangkok tillsammans med Anders A (en gammal klasskompis till mig) och hennes kompis Sofie, vi bestämde oss för att träffas på Khao San Road dagen efter!
På eftermiddagen åkte vi och åt vägg i vägg med mitt spa och jag smet in och tog en underbar 90 minuters lyx-fotmassage med scrub och gick därefter hem till huset själv över risfälten. En lugn dag med en något orolig mage.


Fortsättning följer...



Tillbaka till nutid.
Imorse vaknade jag ganska utsövd strax före åtta.
Jag slängde i en maskin med tvätt, åt omelett till frukost, hängde tvätt.
Sen åkte jag och A-K till kupolen och shoppade!
Jag hittade faktist ett par byxor, två par skjortor, en sjal och en tröja!
Jag hittade dock inga lampor till mina thailampor..
Får be brorsan skicka hit vid tillfälle...

Efter kupolen åkte jag till Maxi för påfyllning av kylskåp och skafferi.
Passade på att köpa lite godis (det är ju faktiskt påsk, jag kör igång igen på måndag, dessutom så är det bara två kilo plus nu!) som jag nästan åt upp när jag kom hem, fick förmodligen en sockerchock och slocknade på sängen i nästan två timmar.. Hoppsan!
När jag vaknade värmde jag på lite rester och satte mig här..
That´s it for today.

Ska ta och ringa mormor och meddela hämtningstid inför
morgondagens påskmiddag!

Ha det!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: