luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Nu så..

Kategori: My life..

Jag har ju som bekant varit till Thailand i två veckor.
Här kommer en första liten sammanfattning...

(Vill bara förtydliga för er som inte vet - Min brors fru heter Darunee, men kallas Aom. Det kan hämda att jag råkar använda båda dessa namn, det är alltså samma person det handlar om!)


3/3
Avresedag. Loppa skjutsade mig till tåget, tåget åkte till Arlanda, på Arlanda fick jag vänta i nån timme innan jag tillslut fick gå på planet. På planet spenderades sedan lite drygt 11 timmar i luften, inte många av dessa sovandes..

4/3
Ankomst Suvarnabhumi Airport, Bangkok, Thailand kl 10:10 lokal tid.
Brorsan, Aom och Molly hämtade mig på flygplatsen.
Vi åkte hem till huset (ca 20 min bilresa), hälsade på Aoms mamma, dumpade bagage och gick husesyn innan vi åkte vidare till S&P och åt. Mollsan hade varit lite blyg innan, men här släppte det värsta och jag fick henne tom att posa för kameran och busa!

 

När vi kom hem var jag tvärslut så jag tog igen mig nån timme medans brorsan åkte iväg och jobbade. Senare tog jag, Aom och Mollsan vagnen och promenerade ut i den kvalmiga eftermiddagsluften. Vi gick till köpcentret Big C och handlade lite schampo och diverse mat och sen kom brorsan och hämtade upp oss. Efter middagen tackade jag för mig och slocknade som ett ljus i min stenhårda säng.

5/4
Blev väckt av en orolig Aom (hon trodde att jag kanske var sjuk som sov så länge) strax efter kl nio. Vi åkte och åt frukost på S&P (omelett, bacon och korv - fortfarande ganska GI-vänligt - om man bortser från den vita toasten med marmelad förstås..). Efter frukosten åkte vi hem med Molly, sen åkte jag och Aom och lämnade brosan på flygplatsen och fortsatte in till city för lite shopping! Vi parkerade bilen hos en polare till dem som bor på Sukhumvit, stannade sen och kissade på ett roligt ställe som hette nåt med Condoms..

  
Det fanns bl.a. en utställning gjord utav bara konomer och P-piller..

Gick vidare till BTS Skytrain och vi åkte ett par stationer, gick av vid Nana (tror jag) och hamnade mitt i smeten. Det var f.ö. denna dag jag snubblade över internet första gången. Jag snubblade också över en väska och ett par vita foppatofflor, båda flitigt använda efter det!
Hemfärd (tar ca en timme att åka ut till Min Buri från centrala Bangkok).
Leka med Molly. Kvällsmat. Sova.

6/4
Vaknade ganska utvilad trots den hårda madrassen. Åt frulle, preparerade med en massa solkräm och packade väskan för en dag i Rama 9 Park. Det tog över en timme att åka, men det blev en härlig lat dag i parken. Kändes som man var långt ifrån allt buller och bong!

  
  
I parken Rama 9 Park, en liten oas i Bangkok.
Man kan också se resterna efter våran brak-picknick!

När vi kom hem blev det lite TV-tittande (nån dålig thaiserie utan text)
och sen godnatt med John Blund.

7/3
Vid lunchtid ger vi oss av mot nordligare breddgrader, närmare bestämt till Aoms kompis föräldrahem i provinsen Nakhon Ratchasima. Han heter Boy, är totally gay, och ska prova på munklivet i åtta dagar. Detta är tydligen någon slags ritual som inte är helt ovanlig i Thailand, så länge du är man så kan du alltså bli munk. Och det finns lite olika valmöjligheter hur länge du ska vara munk också. Boy skulle alltså vara munk i åtta dagar, och för detta spektakel skickades ut inbjudningskort till all släkt och alla vänner. Att komma till buschen ensam och skandinavisk är minst sagt exotiskt för dem.. Kvinnorna klämde mina vattenstinna (ja jag svällde som en kork av värmen) vita armar, berömde mig för (och kommenterade) min kurviga kropp, tvingade upp mig på det provisoriska dansgolvet och ville ha mig att dansa till nån konstig thaimusik.. och jag gjorde det..

  
 
Lite cermoni dagen innan den - för honom - stora dagen.
Middag och dans, tyvärr ser man inte den stora skaran av åskadare..

De var mycket gästvänliga.. De slängde ut barn och gamla att sova på golvet i stora salongen och lämnade plats för mig - den exotiska kvinnan - Molly och Aom i ett utav sovrummen. Aoms stackars mamma däremot fick inte plats (och ville kanske inte heller besvära oss) så hon fick fint sova på golvet med de andra, problemet var bara att nån karl en bit ifrån henne hade hållt henne vaken med snarkningar hela natten...

Glömde säga att vi stannade på en restaurang med utsikt över The Big Lake på vägen.. Där trodde jag att min sista stund var kommen. Maten där bränner fortfarande i gommen... Tårarna sprutade och halva fejset var bortdomnat!
Men riset var ju gott! ;-)

8/3
Allt bli inte alltid som man tänkt sig..
Molly väckte mig vid sjutiden, vi pallrade oss upp och gjorde oss iordning för cermonin som skulle börja kl åtta - trodde vi. När klockan var nio var det någon som sa att den inte började förrens klockan tolv, så jag och Aom tog oss en liten promenad i buschen.. Och när vi kom tillbaka kom en elefant på besök.

  

Vi fick helt plötsligt reda på att cermonin i själva verket skulle börja klockan tre, men då blev vi tvungna att tacka för oss, vi skulle ju vidare till Darunees hemby i Buriram provinsen. Det var ganska långt att åka och vägarna var rätt så dåliga så vi stannade i Pimai för en bensträckare och lite kultur på Prasat Meung Tam, ett gammalt hinduiskt monument.

  
 
Prasat Meung Tam, Pimai

Vi kom fram till Aoms hemby vid tvåtiden.
Hennes pappa kom hem efter en stund och han var en gammal man med vitt hår och ett bländande vitt - och nytt - leende (som han var mycket stolt över)! Han ville så gärna prata med mig, han gjorde sitt bästa för att göra sig förstådd på superduperknagglig engelska, men han hörde jättedåligt sa det slutade med att vi satt och log mot varandra. Aom förklarade att han var jätterörd att jag ville komma och hälsa på i byn och att han hälsade mig varmt välkommen. De hade sockerrörsodlingar tvärs över vägen, så nu vet jag hur färskt socker smakar (Okej - säkert inte så GI, men det var redan kört för längesen ändå..)!  Jag träffade även två av hennes bröder, deras fruar och barn, grannar (som självklart stannade till för att få sig en titt på den vita främlingen) och förbipasserande. Kändes lite som man blivit avsläppt i nån film, det var liksom en annan lunk i byn.. Helt plötsligt kom det en skock med beniga kossor förbi och bakom dem en herde.. Där levde man inte för pengar, där levde man bara och var glad för det lilla man hade. Man renoverar husen i etapper, hennes bror hade precis lagt golv i sitt hus, för ett par år sedan satte han in fönster.. Man inser, när man är på ett sådat ställe, hur mycket oviktigt skit man har och att man gnäller för småsaker ibland. Nu ska jag tillägga att hennes föräldrar inte är direkt fattiga, men inte heller rika, det är bara mycket annorlunda från präktiga sverige.

  
Jag, Aoms pappa och hennes brorson, Mollsan med sina kusiner,
samt en herde med sina kor och i bakgrunden fältet med socketrör.

När klockan blev sju var det hög tid att bege sig av hemåt..
Aom kände sig trött och stel efter så mycket resande så jag frågade om hon ville att jag skulle köra en bit. Det ville hon gärna. Svälj...
För det första, automatväxlad bil - ovant, men i det här fallet bra.
För det andra, vänsterstyrd bil - vilket resulterade i en del felaktiga
vindrutetorkningar istället för blinkningar.
För det tredje, vänstertrafik - jäkligt skumt att köra på fel sida av vägen.

Det gick iaf bra, jag körde ca 20 av de 45 milen hem.
Kom hem strax före midnatt, då var det bara snabbdusch och sen djup koma!


Det var del ett av min sammanfattning!
Mer orkar jag inte skriva idag.
Fortsättning följer...


Det är skärtorsdag, jag var på jobbet strax efter kl sex imorse (skulle jobba ikapp och utnyttjade jetlagen), vid halv elva åkte jag till Vika för att sjunga på Anna J´s svärmors begravning. Var med och fikade efteråt och kom hem vid tretiden. Loppa kom hit vid halv fyra och vi tog en promenad längs med älven. Efter det har jag mest hängt. A-K ringde och undrade om jag ville med på Bolanche, Jolly George spelar tydligen ikväll, men jag tänker gå och lägga mig inom en timme.

Zzznark från Medväga.
Over and Out.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: