luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Påskdagen

Kategori: My life..

Här kommer det sista från min Thailandsresa!


16/3
Vaknade, piggare än förväntat efter "Night in Bangkok", strax efter åtta.
Packade ihop en väska med strandprylar, smorde in mig med Spf 15 och gick ut för att möta dagen! Vi kom iväg hemifrån strax före klockan tio och styrde kosan mot Pattaya. Efter ca två timmar inklusive tankning och felkörning kom vi fram till Pattaya Beach. Det tog en stund att hitta parkering, men tillslut lyckades vi och fick med oss mormor, Molly, grejer och oss själva ner till stranden. Jag drog ut en solstol i solen (hallå, man ville väl göra sitt yttersta för att inte va likblek när man kom hem!?) och slog mig ner. Efter en stund kände jag att det var dags för ett bad, och frågade om Molly ville följa med. OM hon ville! Fick hoppa och plaska med henne i tre omgångar under dagen innan hon var nöjd.. Vi käkade medhavd färsk ananas och så köpte vi friterade räkor och krabbor utav någon av alla försäljare på stranden, supergott, och inte blev jag sjuk heller.. Dessvärre kom jag på lite försent att jag kanske borde bättra på solsmörjan igen.. När vi åkte hem hade jag fått en "jättefin" klarröd färg över de för solen exponerade kroppsdelarna.

  

En valross snodde min bikini och tog min plats i solstolen, Molly leker vid strandkanten, jag och Mollsan i plurret, Aom, Molly och mormor nöjda efter en dag på beachen.

Det stramade ganska duktigt i skinnet på vägen hem, men jag smorde och smorde så det bara hettade när jag gick till sängs!

17/3
När jag vaknade hade allt (nåja - nästan allt) av det röda lagt sig och förvandlats till en svagt brun nyans! Snacka om förvandling!
Den här dagen var vikt för att fixa mina klor innan jag åkte hem, så vi åkte till Big C  i Lad Prouw Branch, där Aoms kompis June har sin skönhetsbutik. Hon säljer en massa skönhetsprylar, bl.a. visade hon nån kräm som skulle få mannen att "bli större" och droppar som skulle få kvinnan trängre... Herregud.. Det finns då saker för allt! Hon tog oss iaf med till ett ställe där jag kunde fixa naglarna för 1000 baht. Tvåhundra kronor för 1,5 timmas manuellt arbete utan maskiner, i Borlänge tar de 420 kronor för en halvtimmes arbete. Jag säger inte detta för att jag själv har thailändska klor, men jag gillar dessa bättre än de jag gjorde i Borlänge för ca ett år sen, de ser bättre ut och de är mer välgjorda! Fast om de håller bra så måste jag ändå fylla i dem i Borlänge förr eller senare, en sån behandling kostar 275 kronor...
Tillbaka till Bangkok.
Vi stannade också och köpte mat till kvällen, klockan hade redan hunnit bli runt fyra innan vi kom hem igen. Jag började så sakta packa min resväska och insåg att det skulle bli tvärfullt. När vi var i Aoms hemby så ville hennes bror skicka med gåvor till mamma och mormor, ett par liggkuddar som kanske inte vägde så mycket, men som var rätt så skrymmande, åtminstonde så tog de upp en tredjedel av resväskan... Ett alternativ hade ju varit att skicka dem separat med posten, men jag ville försöka att få med dem och efter lite trilskande och offrande utav ett par utav mina skor (som snällt fick stå kvar och vänta på mig tills nästa resa..) så var allt packat!
Min önskemiddag var som alltid ljuvlig!
Tom jam, stekta fiskfärsbiffar med chili, wokad kyckling med grönsaker och chili och till efterrätt min nyupptäckta favoritfrukt Jackfruit!


Jackfruit, eller Khanun som den heter på thai

Myste och lekte lite extra med Mollsan den kvällen och det var med blandade känslor jag för sista gången (iaf för denna gång) la mig på min hårda madrass inför natten.

18/3
Hemresedag.
Jag hade inte sovit så bra som jag hoppats på, vaknat flera gånger av konstiga drömmar och förmodligen fjärilar inför hemresan. En liten del utav mig längtade hem till mitt hem, min säng, mina missar, mina kompisar etc. men att få stanna ett par veckor till hade ju inte vart dumt heller... Var nervös för hur situationen skulle vara när jag kom tillbaka till jobbet osv.
När vi ätit frukost följde jag med Molly ut och badade, men när Aom sa till henne att hon inte skulle åka med till flygplatsen så blev hon arg och började skvätta vatten på mig.. Så det var en liten surpuppa som spände ögonen i mig när jag vinkade hejdå den dagen..
Allting gick bra på flyget, jag slumrade kanske i tjugo minuter totalt, såg alla fyra filmer som visades. Fick vänta en stund på arlanda innan tåget skulle gå, då var jag supertrött... Väl på tåget så var det som alltid med älskade SJ signalfel och vårat tåg blev försenat. När det blev tågmöten så var det ju då självklart vårat - redan försenade - tåg som fick vänta. Emil kom och hämtade upp mig i Borlägne och jag var hemma i Medväga strax före elva på kvällen svensk tid, dvs strax före fem på morgonen thaitid.
Hemma väntade de gladaste av katter, de sov vid mig sida hela natten!

19/3
Back to reality.
Var på jobbet klockan 8..


The End



Solen skiner ute och jag sitter fortfarande i morgonrocken och funderar på vad jag ska hitta på idag. Inget öppet (med det menar jag Svea), Bolanche ikväll kanske? Med vem? Ensam - glöm det!
Tror mams och paps kommer förbi snart.
Ska kolla upp det, annars blir det en långpromenad...

Kommentarer

  • emma säger:

    underbart med sol o värme!!!! 6 april är en söndag. Kul om du skulle komma! vi hörs. kram kram

    2008-03-23 | 20:31:39
    Bloggadress: http://emmaheden.bloggspace.se

Kommentera inlägget här: