luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Famegänget på Ratt & Roder

Kategori: My life..

Nu är det dags att återge helgen i ord och bild!

Dag 1
Som ni vet så hade vi ingen aning om var vi skulle - egentligen.
Vi fick ett kryptiskt brev på avslutningsfesten..

"Incheckning vid airport och därefter tar oss vingarna till närbelägna bergstoppar."

När vi kom till samlingspunkten vid Lindberghallen fick vi detta i en påse:

 

De hade satt upp en lapp med "Gäjt 2" ovanför en nödutgång.
Utanför väntade en chartrad buss.
Eftersom många av oss redan "visste" att vi skulle till Ratt & Roder så försökte de förmodligen förvirra genom att åka mot "Borlänge-utfarten", men när de sen svände mot rondellen och sen mot Mockfjärd så var saken klappad och klar! Helt plötsligt svängde bussen av mot Himmelslätta...
"Vi har nu kommit till vår slutdestination på den här resan, välkomna till Himmelslätta Airport, var vänlig och lämna all packning i bussen".
Sen förklarade de att vi, men facklor som ledsyn, skulle gå resten av vägen
till den egentliga slutdestinationen..
Jag fick pga knät dispans att åka med bussen och det ska nog jag vara glad för.
Efter två timmars pulsande i snön kom de aningens utmattade fram till
Ratt & Roder där vi stod och väntade med deras packning.
Lapparna som låg med i välkomstpåsarna symboliserade vilka stugor vi skulle bo i. Jag, Magda, Paola, Edith, Mathilda H och Nadine hamnade i NEXARB som då förstås blir BRAXEN baklänges.
Vi skyndade in med packning och sen var det dags för "Dopp i Grytan"!!
Detta symboliserade förstås tunnbad (och bastubad)!
För första gången provade jag också "rulla-sig-i-snö-fenomenet".

  

Det var rätt skönt att klä på sig varma kläder och bege sig ut till grillplatsen
där det grillades hamburgare för hela slanten!

 

Kvällen avrundades med lite lekar och skratt inomhus och sen var det ett
efterlängtat "godnatt" som hade högsta prioritet!

Dag 2
Godmorgon världen!
Frukost klockan nio, sen åkte vi och hämtade bilarna som vi lämnat i Djurås.
När vi kom tillbaka väntade "Dödskampen"...
Vi delades in i fyra lag. Jag, Per, Anna-Maria, Frida och Paola blev lag1!
Vi gick ut stenhårt men hamnade tillsist på en hedersvärd fjärdeplats..
Inte lätt att ha ett invalido med sig i lagtävlingar, jag sa att de fick skylla på mig!



Lag1 hade som uppgift att fixa lunchen och så blev det.
En fisklunch som avnjöts till Fame-filmen!!
Riktigt kul att se hur det såg ut från publiken!
Det både såg ut och lät riktigt bra! :)
Fick dock avbryta en bit in i andra akten eftersom jag skulle på:

BASTU EXTREME

Jag, Meta, Paola, Linnea, Anna-Maria och Per samlades i bastuvärmen
för denna helt fantastiska upplevelse!
Sittning 1:
Vi gick in helt torra i den vedeldade bastuvärmen (mellan 72 och 80 grader).
Bastuvärden Mikael förklarade lite bakgrund till detta med Bastu Extreme och hällde sen på vatten med doftessens på lavastenarna..
Första doften kändes "julig" och vi gissade på bl.a glögg, nejlika och tallbarr innan han berättade att det var två dofter som framträdde olika fort, den ena var citrus och den andra kom jag efter en stund på var kanel.
Vi fick även lukta på nejlika och fick höra att den skulle vara sexuellt stimulerande och det ledde - förstås - till gapskratt i vårat inte så pryda gäng.
Vad sägs om kommentarer som;
Per: "Meta, om det är nåt som petar dig i nacken  så..."
och
Linnea: "Gud vad hett det är här uppe, svetten bara rinner"
Jag (helt omedvetet rolig): "Ja men det rinner då här nere med..."

När vi gick ut så hade Mikael dukat upp en superb fruktbuffé!



Sittning 2:
Först hälldes det på eucalyptusessens, sen kom honungen fram!
Vi smorde in oss från topp till tå, även håret!
Efter kanske 10-15 minuter sköljde vi av oss och fick gå ut i "kylan" (<30 grader).

Sittning 3:
Now we're talking!!
Pepparminten åkte på lavastenarna!
Mikael kom in med en skål fylld med pepparmintsis som vi fick krama till ispärlor och gnida oss med. Mentholen gjorde att huden kändes sval, jag frös nästan trots att det var ca 80 grader i bastun! Helt sjuk upplevelse! Och så skönt! Kändes liksom varmt fast svalt..
Här gjorde vi ett avsteg från det normala schemat och sprang ut - två gånger -  och rullade oss i den två decimeter djupa snön, sjungandes:
"Vi fryser ihjäl, det är så kallt, stackars barn, men snart blir det varmt!"
*asg*
Efter det fick vi olika sorters korv och fetaost som vi glatt mofsade i oss!

Sittning 4:
Lavendeldofter spred sig i bastun...
Nu skulle vi gnida in oss i salt!
Alla gamla hudavlagringar skulle peelas bort!
Vi satt en stund och grodde in innan vi duschade av oss och kom ut till
värsta lyxiga fruktdrinkarna....

Sååå härlig upplevelse!!
Och huden var - utan att överdriva det minsta - len som en babystjärt!
Behöver jag säga att det enda jag egentligen skulle ha velat göra efter detta var att dra täcket över huvudet och somna in i en skön dvala...?

Men det blev ingen dvala, det blev middag i lappkåtan!
Med wok i mitten! Gööött!



Efter maten blev det lite "Så ska det låta"-tävling inne i storstugan.
Och självklart var det mitt lag som vann! Ödmjuka jag! ;)
Sen dansades det och skålades och skrattades en stund till.
Var rejält trött efter all bastu så jag somnade ovaggad redan vid midnatt..

Dag 3
Godmorgon även idag, världen.
Trötta, men glada, åt vi en gemensam frukost innan det var dags att packa ihop och städa upp efter oss. Jag tog på mig att skotta av - och fram - bilarna.. Det var ett två decimeter tjockt (och blöttungt) snötäcke som letat sig ner från himlen och begravt våra bilar på ett kick.. Vi kom iaf ut tillsist och efter en kramring tog vi farväl ännu en gång, denna gång var dock betydligt mer odramatisk än förra gången, dvs inga tårar.




Självklart hittade jag inga knäskydd när jag letade..
Nu har jag gett mitt ord till farsgubben på att jag vid en eventuell rensning
av vindsförrådet i sommar GLADELIGEN hjälper till!
Jag vet, även jag har grejer där uppe, men herregud, det är ett enda kaos!
Bara jag kom upp för trappstegen så gav jag nästan upp..
Och jag menar inte att du ska upp dit och vingla nu far!

Kommer nog somna tidigt ikväll, är jättetrött!
Imorgon är det ny vecka och nya tag.
Kanske dags för en lätt träning? :)
Får kolla Svea-schemat!

Tack alla ni som förgyllt min helg!!
Kramar!

Kommentarer

  • BassE säger:

    Helgen har varit så otroligt skön!! sicket mys man kan ha med detta gäng må jag säga! bilderna på mig skulle vara roliga att ha tkr jag! (;

    2009-01-25 | 23:09:55
    Bloggadress: http://basc.blogg.se/
  • Anna Andersson säger:

    Bastu Extreme låter helt underbart! Lite avundsjuk ;)

    2009-01-26 | 10:21:39
    Bloggadress: http://ensamhet.blogspot.com/
  • mams säger:

    Kom gärna hit och hämta alla dina sparade saker som finns på vinden Anna ( Barbie dockor, docksängar, gunghäst, ridgrejer, serietidningar etc.etc.och säg gärna till dina syskon att göra detsamma så kan pappa och jag inreda "sommarstuga" där uppe, för då blir det ganska tomt!

    2009-01-26 | 13:16:53

Kommentera inlägget här: