luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Glad midsommar - "sjung nåt fint bara"

Kategori: My life..

Glad kan den ju ändå bli, trots regn menar jag!
Men den somriga midsommarklänningen får hänga kvar på galgen!

Fick ett sms som jag skulle vilja vidarebefodra till er alla;

GLAD MIDSOMMAR på er alla vänner och annat löst folk.
Må nubbar och tonerna av fioler intas i sådan mängd
att väder och vind inte bekommer.
Skål!

När jag ser ut genom fönstret ser jag inte sommaren i mitten av juni,
jag ser slutet på ett gråkallt september.. Huga!
Men med kärlek, vin och sång ska vi väl kunna hålla varandra varma?

Släpade mig upp strax före klockan nio idag.
Hur i hela friden kan man bli så trött utav att sova?
Sov ju tre extra timmar igår efter jobbet, somnade ändå ovaggad runt midnatt och sov till halv nio då klockan ringde.. Och hela min kropp vill bara gå och dra täcket över huvudet en stund till.
Men se det har jag inte tid med idag!
Klockan ett står lunchen på bordet i det Björklundska hemmet i Mockis,
klockan halv tre ska jag träffa mannen som ska kompa mig idag
klockan fyra då jag sjunger på majstångsresningen uppe i Sähl!
Skulle va bra om jag hann med en dusch och lite övning innan dess också.
Texter är inte alltid min starka sida.

En midsommar-repertoar är inte alltid det enklaste.
Att jag vill sjunga är ju självklart, men...
Det finns några punkter att ta hänsyn till:
1. Vilken typ av musik är lämplig för ändamålet?
2. Vad sjunger de andra, har vi olika låtar?
3. Finns det någon som spelar till min sång?
Dessa punkter är av yttersta vikt för att det ska bli något överhuvudtaget.
Även om jag skulle vilja dra en av mina favoritlåtar så lämpar det sig
kanske inte att sjunga en halv-okänd låt på engelska.
Om jag tar nån av klassikerna så kan man ge sig fan på att nån tioårig
flickstackare blir ledsen för att jag "knyckt" hennes sång.
Och visst kan jag sjunga utan musik till, men då krymper utbudet betydligt.
Hur många vill höra "Limu, Limu, Lima"?
Eller elva verser på "Om sommaren Sköna"?
Nej, det är viktigt med ackompanjemang.
Jag tror de flesta bara tänker att "sjung nånting fint bara", och jag kanske tänker alldeles för mycket, men jag vill ju göra ett bra framträdande.
Ingen hastig nödlösning för att jag inte varit nog förberedd.
But that's just me! :)

Någon annan näktergal som känner igen sig?

Nu ska jag ta en dusch och ladda för det fenomenalt bra jobbet
jag kommer att leverera i eftermiddag!



Glad midsommar på er alla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: