luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Hur säger man?

Kategori: My life..

Hur uttalar man ordet presenning egentligen?
Vi kom in på samtalet vid morgonfikat och vi har lite olika syn på detta..
Jag har hittat tre olika sätt att uttala det på.
Jag hör till den "sjungande" gruppen som säger [pre-sänning] alltså med tyngden på ä:et, sen har vi tokarna som säger [präss-änning] och ja, jag skriver som det låter, det kallas fonetik tror jag minsann... Det tredje sättet är likt det första, men med lite mer norrlänsk touch. Hur säger man?
Och vad betyder ordet - egentligen?

Johan - kom med nåt nu! ;)
Puss!

Kommentarer

  • mams säger:

    Bergwalls ordlista: presenning ( presenning el. pressenning) = tjärad el. oljad skyddsduk, segelduk.

    Uttala alltså hur du vill eller säg skyddsduk modell större!

    2009-03-24 | 18:57:49
  • ohanowski säger:

    Pressenning kanske är ett sammansatt ord av Pre och senning? Pre betyder ju före (förebygga) och senning vet jag inte vad det betyder. Men om vi tittar på vilket syfte en pressening används så är det för att skydda något mot tex regn! "Skyddsduk" vars uppgift är att skydda/ förebygga fuktskador. Så jag röstar på betoning på PRE och sedan sänning! Presänning helt enkelt!! Puss!!

    2009-03-24 | 20:58:11
    Bloggadress: http://johanowski.blogg.se/
  • ohanowski säger:

    Pressenning kanske är ett sammansatt ord av Pre och senning? Pre betyder ju före (förebygga) och senning vet jag inte vad det betyder. Men om vi tittar på vilket syfte en pressening används så är det för att skydda något mot tex regn! "Skyddsduk" vars uppgift är att skydda/ förebygga fuktskador. Så jag röstar på betoning på PRE och sedan sänning! Presänning helt enkelt!! Puss!!

    2009-03-24 | 20:58:19
    Bloggadress: http://johanowski.blogg.se/
  • Horace Engdahl säger:

    Presenning.



    Det finns två olika sätt att spåra detta ljuvliga ords härkomst. Den mer klassiskt lagde föredrar oftast att anta att ordet härstammar från det klassiskt högtyska ordet: Preussening vilket betyder "att skydda" (alt. "att masturbera").



    Den andra skolan anser att ordet är en tolkning av det forn nordiska ordet "Kresenning" vilket var ett samlingsord för olika material och tillvägagångssätt inom akutsjukvården anno 1178.



    Skönt för er att äntligen få svart på vitt.

    2009-03-24 | 23:41:46

Kommentera inlägget här: