luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Höga krav och sockerkoma

Kategori: My life..

Ibland kommer jag på mig själv med att ha himla höga krav på mig själv.
Idag var en sån dag...

Efter lunchen idag åkte jag och Camilla iväg och införskaffade gardinstänger och ett par tavlor till köket! Vid kassorna upptäckte jag att det hade kommit en ny smak på en av mina absoluta favoriter - Plopp. Bara namnet är ju härligt!
Plipp plopp plupp!
(Brukar kalla mina missar för plupparna när jag kommer hem..)
Denna gång hade det kommit "Tutti-frutti-edition".. Måste ju provas!
Den var försvinnande god... rakt ner i magen - hej då!
Sen kom sockerchocken, och därefter sockerkoman.
Mådde inge vidare när jag stressade iväg till träningen (som börjar tio minuter efter jag slutar - skynda skynda!!), hann precis sätta mig tillrätta i sadeln innan passet körde igång. Rivstart! Gick ut i mitt vanliga tempo och det kändes bra, men lite tungt i benen. Passet var helt fullsatt och jag räknade till 30 cyklar.. Gissa om det blir varmt i en lokal där 30 personer utövar spinning...?
Luften känns tung och varm och nästan "kladdig" att andas.
Skulle tro att jag med friskare luft hade kunnat prestera 120% av dagens insats,
men det får jag ju aldrig veta.
Istället tog jag tvärslut efter 40 minuter och de sista låtarna var jag tvungen att köra på halvfart. Mina ben var stumma och fulla av mjölksyra.
Efter passet skakade jag i hela kroppen.
Har kommit till en nivå där jag börjar känna igen min kropps reaktioner ganska bra, men det här var det längesen jag upplevde.
Jag gillar det inte. Vad hände? Och varför?
Jag har några teorier:

Sockerchocken.
Den fick mig att må illa och istället för att äta min medhavda frukt drack
jag bara vatten på eftermiddagen. Vatten är bra, men det ger inte energi.

Andningen.
Kände att jag ibland inte fick tillräckligt med luft.
Syrefattig luft i lokalen?

Rivstart.
Jag hann knappt ladda och gick kanske ut lite för hårt?
Kände på min puls vid några tillfällen, räknade till ca 3 slag i sekunden,
vilket innebär en puls på ca 180 slag/minut.
Om jag räknat rätt så är det ca 93-94% av min maxpuls.. Ganska högt alltså.
Hög puls kan iofs variera utifrån dagsform också.

Inkommande infektion.
Den här punkten vill jag inte tro på, men det lär visa sig.
Det är inte normalt för mig att "ta slut" så här, är det månne nåt skit
i kroppen som sätter käppar i hjulen?

"Övertränad".
Vill inte tro på den här punkten heller, men jag har kört rätt hårt den senaste
veckan och ja, det ÄR dags för en vilodag! Den kommer imorgon!

Ska väl inte fundera så mycket, men min ambition är att träna mig till en sund, stark och frisk kropp och tillfällen som det här får en att undra vad man gjort fel.
Och inte bara det, jag blir besviken för att jag inte orkar.
Har höga krav på mig själv, men bara för jag vet att jag kan mer än jag tror.
Och visst ska man väl sikta högt?

Aja, nya tag..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: