luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

Första gången

Kategori: My life..

Första gången jag kom i kontakt med lågkolhydratskosten...
Jag minns det rätt så tydligt trots att jag inte förrän
nyligen kopplade ihop händelsen med min resa.

Jag skulle träffa en kompis från gymnasietiden som jag inte sett på länge, och hajade verkligen till när jag såg henne! Hon hade då tappat ca 30 kg!
Hon berättade om hur hon mått innan hon fått sin diagnos
"sockerberoende", och jag bara gapade...
Hon berättade om de sockerorgier hon brukat ha och de abstinensbesvären hon hade då hon var utan, att det nästan kunde jämföras med bakfylla.
Hon ville tom jämföra sjukdomen med alkoholmissbruk.

För mig var detta nåt helt nytt, för jag var helt oförstående med att hon inte skulle äta varken bröd, pasta eller ris.. Socker i form av godis och läsk visste man ju att det inte var så bra, men man blev inte tjock av det, det blev man ju av fett.

Jag minns inte helt tydligt hur hon hade fått hjälp, men jag vet att läkaren som föreslagit denna kost var mycket ifrågasatt. Kan det ha varit Dr Dahlqvist?
Min kompis hade iaf fått åka och bo någonstans (vårdhem?) i någon vecka för att avgiftas och upplysas. Kunskapen hon fick med sig var alltså att skippa kolhydraterna och istället äta fett och proteiner. Låter det bekant?

Jag minns att jag tyckte det lät helknasigt då, men nu,
säkert 6-7 år senare, föll poletten ned..
Grattis till mig!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Tack för en inspirerande blogg!

    2009-11-14 | 17:49:01

Kommentera inlägget här: