luna1000

Livet är inte de dagar som gått, det är de dagarna du minns...

MVC 26/4, Belastningsprov

Kategori: My life..

25+6 idag, nu är jag en riktigt tjockis! :)

Idag har jag varit hos MVC för ett belastningsprov och vanligt möte.
Ett belastningsprov gör man för att utesluta ev graviditetsdiabetes.
Det blir allt vanligare att de testen, men du får garanterat göra det om du:
1. Har diabetes i familjen/släkten
2. Är lite tung/rund från början

Det går till likt följande:

Efter kl 22.00 dagen innan testet får du inte äta, dricka,
röka eller motionera. Du får skölja munnen om du måste..
Rökningen var ju det jobbigaste i mitt fall.. ;-)
Sen ska man då på fastande mage ta ett blodprov, efter det ska du dricka ca 2 dl av den slibbigaste, sötaste, sliskvätskan du kan tänka dig.
Men de var snälla, jag fick säkert 3cl vatten att skölja ner skiten med.
Sen skulle man sitta stilla i 2 timmar.
Du får inte va uppe och gå (med undantag för toalettbesök),
och du får inte somna.

Runt omkring mig satt 4-5 andra gravidmagar och verkade
vilja allt annat än att prata.
Så vi satt där i tystnad och läste tidningar..
Jag spelade Rumble och W4, det höll mig vaken!
Två av de andra gravidmagarna somnade, en av dem snarkade ljudligt.
Man fick ju inte somna, men nog är det väl personligt ansvar att då hålla sig vaken? Jag ville iaf inte va moraltant och ruska om dem!

Hur som helst!
Efter 2 timmar togs ett nytt blodprov.
Jag har inte diabetes!
Hade tom "ett mycket fint provresultat".
Det kändes riktigt bra!

Sen var det dags för det vanliga mötet, dvs mäta/väga etc.
+8,5 kg på vågen nu..
SF-mått 26 cm (tror jag det var).
Hjärtljud.. väldigt fina!

Orvar verkar må fint!

Kommentarer

  • Loppa säger:

    Orvina har det bara fint därinne :-)

    Kramis från Loppa

    2012-05-10 | 12:17:50

Kommentera inlägget här: